Prawo stałego pobytu obywatela UE

Wypełnienie wniosku

Portal MOS nie zapewnia w chwili obecnej możliwości wypełnienia online formularza wniosku o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu. Formularz wniosku jest jednak dostępny do pobrania w Module Obsługi Spraw – kliknij aby przejść do formularzy. Został on również udostępniony elektronicznie na stronach internetowych wydziałów właściwych w sprawach cudzoziemców w urzędach wojewódzkich, a jego wersje papierowe możesz pozyskać w siedzibach tychże wydziałów, ich delegatur oraz w innych miejscach, gdzie istnieje możliwość składania wniosku (na podstawie decyzji wojewodów).

  • Przed przystąpieniem do wypełniania wniosku zapoznaj się z pouczeniem zawartym na stronie 8 wniosku. Zapoznaj się także z przepisami i procedurą, objaśnionymi w MOS lub skorzystaj z innych źródeł rzetelnych informacji. W przypadku kwestii niezrozumiałych należy dążyć do ich wyjaśnienia.

  • Kwestionariusz wniosku wypełnij w języku polskim, czytelnie, drukowanymi literami wpisywanymi w odpowiednich kratkach za pomocą nieścieralnego długopisu lub pióra z czarnym lub niebieskim atramentem.

  • Wypełnij wszystkie wymagane rubryki.

  • Wypełniając wniosek podaj informacje i dane zgodnie ze stanem faktycznym. Należy zatem podać m.in. rzeczywisty adres zamieszkania. Informacje i dane powinny być aktualne w dacie wystąpienia z wnioskiem do organu.

  • Wniosek należy skierować do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu obywatela UE.

===============================================================================================

Szczegółowe zasady wypełniania wniosku:

W części A formularza wniosku w przypadku, jeśli:

  • jesteś obywatelem innego niż Polska państwa członkowskiego UE – zaznacz rubrykę „obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej”,

  • jesteś obywatelem Norwegii, Islandii lub Lichtensteinu - zaznacz rubrykę „obywatela państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależącego do Unii Europejskiej”,

  • jeśli jesteś obywatelem Szwajcarii – zaznacz rubrykę „obywatela Konfederacji Szwajcarskiej”,

  • jeśli jesteś członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE, Norwegii, Islandii, Lichtensteinu lub Szwajcarii i sam posiadasz obywatelstwo jednego z ww. państw – zaznacz rubrykę „członka rodziny obywatela Unii Europejskiej lub obywatela ww. państw (…)”

oraz wpisz m.in.:

  • dane osobowe (ich zapis powinien być zgodny z transkrypcją dokonaną w ich dokumencie podróży),

  • datę i miejsce urodzenia (w zapisie polskim, np. nie Paris a Paryż),

  • posiadane obywatelstwo. W przypadku posiadania dwóch lub więcej obywatelstw, wystarczające jest jednego z posiadanych obywatelstw UE/EFTA lub CH (Pamiętaj! – jeśli posiadasz obywatelstwo RP nie występuj z tym wnioskiem).

  • W części B wpisz dane dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego Twoją tożsamość i obywatelstwo, a w części C – adres miejsca rzeczywistego pobytu w Polsce. Część D wypełnij jedynie wówczas, jeśli dopełniłeś obowiązku meldunkowego.

  • W części E zaznacz krzyżykiem pole, że ubiegasz się o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu z uwagi na 5 letni nieprzerwany pobyt oraz dodatkowo wymień:

  • okresy pobytu w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce;

  • cele pobytu w poszczególnych okresach (np. wykonywanie pracy najemnej);

  • przerwy w pobycie przekraczające 6 miesięcy oraz określ ich przyczyny (np. w związku z powołaniem do obowiązkowej służby wojskowej).

  • lub zaznacz krzyżykiem pole poniżej oraz wymień inne okoliczności uzasadniające złożenie wniosku.

  • Wymienione załączniki do wniosku winny odpowiadać faktycznemu ich załączeniu. Do wniosku należy załączyć dokumenty, zgodnie z objaśnieniem zawartym w części „Dokumenty”.

  • Wypełniony w sposób prawidłowy wniosek jest kompletny dopiero wówczas, gdy zostanie odręcznie podpisany przez osobę uprawnioną do jego złożenia. Przy czynności złożenia podpisu pod wnioskiem obywatel UE nie może być zastępowany przez pełnomocnika.

  • Wniosek o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu wypełniają (i podpisują - w części E):

w przypadku małoletniego - rodzice lub ustanowieni przez sąd lub inny organ opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd lub inny organ opiekunów,

w przypadku małoletniego bez opieki – kurator ustanowiony przez sąd,

w przypadku osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską - rodzice, a niepozostającej pod władzą rodzicielską - opiekun ustanowiony przez sąd lub inny organ.

  • Natomiast wzór podpisu na wniosku (część H) składa małoletni samodzielnie – o ile ukończył 13. rok życia. Wzór podpisu nie może wykroczyć poza pole przewidziane dla jego złożenia.

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptatum sed necessitatibus in voluptas, laboriosam adipisci aliquam earum libero sapiente