Szczegółowe objaśnienie
Organ administracji pozostawia wniosek bez rozpoznania w sytuacji, gdy pomimo prawidłowego wezwania do uzupełnienia braków formalnych wniosku (patrz: Braki formalne), wada podania nie została usunięta.
Wniosek pozostawia się bez rozpoznania nie tylko wówczas, gdy braki formalne wniosku nie zostały uzupełnione, ale i wtedy gdy uzupełnienie ich nastąpiło, jednak niezgodnie z wymaganiami organu określonymi w wezwaniu. Należy jednak pamiętać, że tylko prawidłowe wezwanie do usunięcia braków formalnych może wywołać negatywne dla wnoszącego konsekwencje.
Pozostawienie podania bez rozpoznania jest formą zakończenia postępowania. Jest to jednak czynność materialno-techniczna, która nie wiąże się z wydaniem odrębnego rozstrzygnięcia, tj. decyzji czy postanowienia, niemniej jednak organ administracji ma obowiązek zawiadomienia wnoszącego podanie o pozostawieniu podania bez rozpoznania.
W sytuacji gdy braki formalne wniosku zostały uzupełnione po wyznaczonym w wezwaniu terminie (ale przed wysłaniem zawiadomienia o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania) organ administracji zobligowany jest do rozpatrzenia sprawy z uwagi na fakt, iż termin do uzupełnienia braków formalnych wniosku ma charakter jedynie instrukcyjny (patrz: Odmowa przywrócenia braków formalnych).
Pozostawienie podania bez rozpoznania skutkuje tym, że podanie nie jest rozpatrywane co do istoty.
Strona, która kwestionuje legalność pozostawienia podania bez rozpoznania, może zatem wnieść ponaglenie do organu wyższego stopnia (patrz: Ponaglenie) W przypadku, gdy nie ma organu wyższego stopnia, strona może wnieść ponaglenie do tego organu. W przypadku wyczerpania trybu obejmującego wniesienie ponaglenia strona może wnieść skargę na bezczynność organu, który pozostawił podanie bez rozpoznania, do wojewódzkiego sądu administracyjnego właściwego ze względu na siedzibę tego organu.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptatum sed necessitatibus in voluptas, laboriosam adipisci aliquam earum libero sapiente