Szczegółowe objaśnienie
Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej za dokonanie określonej czynności urzędowej lub wydanie zezwolenia powstaje z chwilą złożenia wniosku o jej dokonanie lub wydanie zezwolenia. Opłata ta jest zatem wpłacana niezależnie od tego, czy sprawa zostanie rozpatrzona zgodnie z żądaniem strony.
Opłatę tę wnosi się do samorządowego organu podatkowego, a więc do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na siedzibę organu administracji. Jeżeli wniosek zostanie złożony bez uiszczenia należnej opłaty skarbowej z góry, organ administracji wzywa do jej uiszczenia (według obowiązujących stawek), wyznaczając termin do dokonania tej czynności nie krótszy niż 7 i nie dłuższy niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Dopiero po wniesieniu stosownej opłaty skarbowej organ przystąpi do merytorycznego rozpatrzenia sprawy.
Jeśli organ administracji nie dokona czynności, za którą została wniesiona opłata (na przykład nie wyda zaświadczenia o żądanej treści lub nie udzieli zezwolenia), wnoszący podanie (lub jego pełnomocnik) ma możliwość ubiegania się o jej zwrot. Wniosek o zwrot podania powinien mieć formę pisemną.
Jeżeli wniosek o zwrot opłaty wniesiony jest do organu administracji, który rozpatrywał wniosek o dokonanie czynności podlegającej opłacie skarbowej, organ ten przekaże podanie do dalszej realizacji właściwemu organowi podatkowemu wraz z dokumentami potwierdzającymi niedokonanie czynności urzędowej oraz oryginałem lub uwierzytelnioną kopią dowodu wniesienia stosownej opłaty skarbowej. Jeżeli natomiast wniosek o zwrot opłaty skarbowej zostanie złożony bezpośrednio do organu podatkowego, ten wezwie organ administracji, który nie dokonał wnioskowanej czynności, o przekazanie wyżej wymienionych dokumentów.
Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi po upływie pięciu lat licząc od końca roku, w którym uiszczona została opłata skarbowa.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptatum sed necessitatibus in voluptas, laboriosam adipisci aliquam earum libero sapiente