Zezwolenie na pobyt czasowy ze względu na inne okoliczności – w celu podjęcia lub kontynuacji nauki, w tym studiów niestacjonarnych, podyplomowych, kursów językowych oraz innych form kształcenia.

Wybierz interesujące Cię zagadnienie lub poznaj pełną informację o zezwoleniu

هذه الصفحة غير متوفرة باللغة المختارة.

Postępowanie w sprawie

W postępowaniu w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy i pracę stroną jest wyłącznie cudzoziemiec. To on wypełnia i przesyła wniosek w MOS, następnie go drukuje, podpisuje i składa go osobiście wraz z niezbędnymi dokumentami. W tych czynnościach cudzoziemiec nie może zostać zastąpiony przez pełnomocnika.

Organem właściwym do rozpatrzenia wniosku jest wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca – wojewoda ten przyjmuje wniosek od cudzoziemca, wszczyna (lub odmawia wszczęcia) i prowadzi postępowanie w sprawie udzielenia mu zezwolenia na pobyt czasowy. Organem wyższego stopnia w stosunku do wojewody jest Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców.

Postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy wszczyna się na żądanie wyrażone we wniosku.

Poza przypadkiem niezłożenia odcisków linii papilarnych, wojewoda odmawia wszczęcia postępowania, gdy w dniu złożenia wniosku o udzielenie tego zezwolenia występuje co najmniej jedna z poniższych okoliczności wymienionych w art. 99 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach:

  • cudzoziemiec posiada zezwolenie o charakterze bezterminowym na terytorium RP (zezwolenie na pobyt stały / zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE),

  • przebywa w Polsce na podstawie wizy Schengen upoważniającej tylko do wjazdu na to terytorium wydanej w celu, o którym mowa w art. 60 ust. 1 pkt 23 ustawy o cudzoziemcach (tj. przyjazdu ze względów humanitarnych, z uwagi na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe),

  • przebywa w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy, udzielonego w przypadkach, o których mowa w art. 181 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach – które jest zezwoleniem wydawanym ze względu na okoliczności szczególne wymagające krótkotrwałego pobytu,

  • jest objęty na terytorium RP formami ochrony międzynarodowej (status uchodźcy, ochrona uzupełniająca, ochrona czasowa) lub ochrony krajowej (azyl, zgoda na pobyt tolerowany, zgoda na pobyt ze względów humanitarnych) lub ubiega się o udzielenie ochrony międzynarodowej lub o udzielenie azylu,

  • jest zatrzymany, umieszczony w strzeżonym ośrodku lub stosuje się wobec niego środek zapobiegawczy w postaci zakazu opuszczania kraju,

  • odbywa karę pozbawienia wolności lub jest tymczasowo aresztowany,

  • przebywa na terytorium RP po tym, jak został zobowiązany do powrotu, i nie upłynął jeszcze termin dobrowolnego wyjazdu określony w decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, także w przypadku przedłużenia tego terminu,

  • jest obowiązany opuścić terytorium RP w przypadkach, o których mowa w art. 299 ust. 6 ustawy o cudzoziemcach (czyli istnieje obowiązek opuszczenia terytorium RP związany z zakończeniem postępowań wymienionych w tym przepisie)

  • przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Odmowa wszczęcia postępowania następuje w formie postanowienia, na które służy zażalenie.

Całość postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia została przez ustawodawcę skonstruowana z założeniem, że cudzoziemiec będzie musiał stawić się w urzędzie wojewódzkim jedynie dwukrotnie – po raz pierwszy przy złożeniu wniosku, a następnie w celu odbioru spersonalizowanej karty pobytu już po udzieleniu zezwolenia. Ewentualne dodatkowe wizyty mogą wynikać wyłącznie z przebiegu konkretnego postępowania, w szczególności w celu złożenia wyjaśnień (zeznań) odnośnie istotnych okoliczności danej sprawy.

Pismo zawierające informację o prowadzonym postępowaniu, w tym jego sygnaturze, planowanym terminie zakończenia oraz prawie do zapoznania się z aktami sprawy i ich uzupełnienia, zostanie doręczone cudzoziemcowi jeszcze w trakcie jego wizyty w urzędzie służącej złożeniu wniosku lub skierowane w następstwie tej wizyty drogą elektroniczną poprzez ePUAP (jeśli cudzoziemiec wystąpi o taki sposób doręczania korespondencji) lub pocztą na adres cudzoziemca wskazany we wniosku (ew. skierowane do pełnomocnika, jeśli taki został ustanowiony). Pismo to może zawierać wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku lub/ i wezwanie do uzupełnienia wniosku o dalsze, niezbędne dokumenty.

W toku postępowania organ administracyjny prowadzący sprawę udziela stronie niezbędnych instrukcji i wskazówek. O ile zatem cudzoziemiec nie przedstawi całości dowodów niezbędnych do udzielenia mu zezwolenia na etapie składania wniosku, zostanie wezwany przez organ pisemnie do ich dostarczenia w wyznaczonym terminie wynoszącym nie krócej niż 14 dni. W przypadku, jeśli po zapoznaniu okaże się, że wezwanie nie jest zrozumiałe, cudzoziemiec powinien zwrócić się do organu z prośbą o jego wyjaśnienie. Wezwanie zostanie cudzoziemcowi doręczone za pokwitowaniem przez operatora pocztowego pod wskazanym przez niego adresem lub drogą elektroniczną poprzez ePUAP, jeśli wystąpi o taki sposób doręczania korespondencji (lub doręczone jego pełnomocnikowi, o ile został ustanowiony).

Szczegółowe zasady doręczeń reguluje rozdział 8 działu I. Kodeksu postępowania administracyjnego – Doręczenia. Więcej informacji o doręczeniach znajdziesz w sekcji: Procedury administracyjne.

==============================================================================================

Pamiętaj!

  • W interesie strony leży ścisła współpraca z organem w sprawie wniosku.

  • Zmieniając adres do doręczeń powiadom organ o tym fakcie.

  • Wyjeżdżając za granicę, ustanów pełnomocnika do doręczeń w Polsce.

  • Więcej informacji w zakładce: Najczęściej popełniane błędy.

==============================================================================================

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptatum sed necessitatibus in voluptas, laboriosam adipisci aliquam earum libero sapiente