Wypełnienie wniosku
Portal MOS nie zapewnia w chwili obecnej możliwości wypełnienia online formularza wniosku w sprawie rejestracji pobytu. Formularz wniosku o zarejestrowanie pobytu jest jednak dostępny do pobrania w Module Obsługi Spraw – kliknij aby przejść do formularzy.
Został on również udostępniony elektronicznie na stronach internetowych wydziałów właściwych w sprawach cudzoziemców w urzędach wojewódzkich, a jego wersje papierowe możesz pozyskać w siedzibach tychże wydziałów, ich delegatur oraz w innych miejscach, gdzie istnieje możliwość składania wniosku (na podstawie decyzji wojewodów).
Przed przystąpieniem do wypełniania formularza wniosku zapoznaj się z pouczeniem zawartym na stronie 7 tego formularza. Zapoznaj się także z przepisami i procedurą, objaśnionymi w MOS lub skorzystaj z innych źródeł rzetelnych informacji. W przypadku kwestii niezrozumiałych należy dążyć do ich wyjaśnienia.
Przed przystąpieniem do czynności wypełnienia wniosku zaleca się zapoznanie z informacjami o najczęściej popełnianych przez aplikujących błędach, dostępnymi w sekcji: „Uniknij błędów” (Kliknij, aby przejść do zakładki „Najczęściej popełniane błędy”).
Kwestionariusz wniosku należy wypełnić w języku polskim, czytelnie, drukowanymi literami wpisywanymi w odpowiednich kratkach za pomocą nieścieralnego długopisu lub pióra z czarnym lub niebieskim atramentem. Należy wypełnić wszystkie wymagane rubryki.
Należy go wypełnić podając informacje i dane zgodnie ze stanem faktycznym, aktualne w dacie wystąpienia z wnioskiem do organu. Należy zatem podać m.in. rzeczywisty adres zamieszkania.
===============================================================================================
Szczegółowe zasady wypełniania wniosku:
W części A formularza wniosku w przypadku, jeśli:
jesteś obywatelem innego niż Polska państwa członkowskiego UE – zaznacz rubrykę „obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej”
jesteś obywatelem Norwegii, Islandii lub Lichtensteinu - zaznacz rubrykę „obywatela państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależącego do Unii Europejskiej”
jeśli jesteś obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej – zaznacz rubrykę „obywatela Konfederacji Szwajcarskiej” jeśli jesteś członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE, Norwegii, Islandii, Lichtensteinu lub Szwajcarii i sam posiadasz obywatelstwo jednego z ww. państw – zaznacz rubrykę „członka rodziny obywatela Unii Europejskiej lub obywatela ww. państw (…)”
oraz wpisz m.in.:
dane osobowe (ich zapis powinien być zgodny z transkrypcją dokonaną w ich dokumencie podróży),
datę i miejsce urodzenia (w zapisie polskim, np. nie Paris a Paryż),
posiadane obywatelstwo. W przypadku posiadania dwóch lub więcej obywatelstw, wystarczające jest jednego z posiadanych obywatelstw UE/EFTA lub CH (Pamiętaj – jeśli posiadasz obywatelstwo RP nie występuj z tym wnioskiem!).
W części B wpisz dane dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego Twoją tożsamość i obywatelstwo, a w części C – adres miejsca rzeczywistego pobytu w Polsce. Część D wypełnij jedynie wówczas, jeśli dopełniłeś obowiązku meldunkowego.
W części E pkt I. wskaż, co stanowi podstawę do prawa pobytu w Polsce. W przypadku wyboru pola „inne” dodatkowo określ te okoliczności. Pkt II części E wypełnij, jeśli pozostajesz nieaktywny zawodowo w Polsce (tj. jeśli Twoje prawo pobytu nie wynika z faktu wykonywania pracy najemnej lub na własny rachunek w Polsce, vide art. 16 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o wjeździe).
Wymienione załączniki do wniosku winny odpowiadać faktycznemu ich załączeniu. Do wniosku należy załączyć dokumenty, zgodnie z objaśnieniem zawartym w części „Dokumenty”.
Przy czynności złożenia podpisu pod wnioskiem obywatel UE nie może być zastępowany przez pełnomocnika. Wypełniony w sposób prawidłowy wniosek jest kompletny dopiero wówczas, gdy zostanie odręcznie podpisany przez osobę uprawnioną do jego złożenia. Tak przygotowany wniosek wraz z załącznikami przedstaw wojewodzie właściwemu za względu na miejsce twojego pobytu w Polsce w trakcie omówionej wizyty w urzędzie.
Wniosek o zarejestrowanie pobytu wypełniają i podpisują:
– w przypadku małoletniego - rodzice lub ustanowieni przez sąd lub inny organ opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd lub inny organ opiekunów,
– w przypadku małoletniego bez opieki – kurator ustanowiony przez sąd,
– w przypadku osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską - rodzice, a niepozostającej pod władzą rodzicielską - opiekun ustanowiony przez sąd lub inny organ.
Natomiast wzór podpisu na wniosku (część H) składa małoletni samodzielnie – o ile ukończył 13. rok życia. Wzór podpisu nie może wykroczyć poza pole przewidziane dla jego złożenia.
===============================================================================================
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptatum sed necessitatibus in voluptas, laboriosam adipisci aliquam earum libero sapiente